lundi 1 octobre 2018

Cinéma critique | Critical cinema : Don't Look Now (with D. Hyder)

Série Cinéma critique Series

Engager la philosophie avec le film
Engage philosophy through film

Un événement de l'Association des étudiant(e)s diplômé(e)s en philosophie de l'Université d'Ottawa
An event of the Graduate Philosophy Student Association of the University of Ottawa

Don't Look Now

Nicolas Roeg, 1973

Source : Wikipedia

Presented by David Hyder (University of Ottawa)

"Don’t Look Now" is a study of grief and its effect on human relations. A young couple seek solace from the death of their daughter in a visit to Venice, where they make the acquaintance of two weird sisters. The film is equally well a device or macchina—Roeg called it his “study in film grammar”. This grammar is articulated within a series of montages that comment, wordlessly, on the celluloid medium and the construction of narrative time. Yet, in contrast to previous models in the genre of literary horror—most obviously M.R. James’s “The Mezzotint”—the moving pictures in which Roeg ensnares his characters are not meant as a parlour-game. What does this “grammar” tell us about the film’s themes of loss, time, and death?

«Ne Vous Retournez Pas» est une étude sur l’angoisse et son effet sur les relations humaines. Après la mort de leur fille, un jeune couple cherche à renouveler leur marriage à Venise, où ils rencontrent deux soeurs étranges. Le film est également une macchina—Roeg l’appelait son “exercice de grammaire cinématique”. Cette grammaire s’articule à travers plusieurs montages qui élaborent, sourdement, une théorie du cinéma et de la construction du temps narratif. Contrairement aux précédents évidents du genre—notamment “Le Mezzotinte” de M.R. James—les images animées qui empiègent les figures de Roeg ne sont pas un jeu de salon. Leur “grammaire” détermine les thèmes du désir, de la perte, et de la mort qui forment ensemble les rayons de sa pellicule.

David Hyder is Associate Professor in the Department of Philosophy, specializing in German Idealism, History and Philosophy of Physics, and the Philosophy of Time. In a previous life, he worked in film and theatre design, most notably on the film inlays of Stuart Sherman’s Second Trilogy at the Performing Garage in New York.


University of Ottawa
 Desmarais Hall (55 Laurier East)
Room 8161

Aucun commentaire:

Publier un commentaire