jeudi 29 novembre 2018

Critical | Cinema | Critique : The Truman Show

Série Cinéma critique Series

Engager la philosophie avec le film
Engage philosophy through film

Un événement de l'Association des étudiant(e)s diplômé(e)s en philosophie de l'Université d'Ottawa
An event of the Graduate Philosophy Student Association of the University of Ottawa

The Truman Show

Peter Weir, 1998


Presented by Philippe-Antoine Hoyeck (University of Ottawa)

The “Truman Show Delusion” (or “Truman Syndrome”) is a kind of schizophrenic delusion in which patients believe that their lives are a staged reality show, or that they are otherwise being taped, watched, and commented upon by a large audience. Although this nightmarish scenario is a cause of torment to some patients, it is at the same time a source of joy for others, who relish the attention and experience it as a source of meaning. Once the stuff of science-fiction films and paranoid delusions, the scenario gains worrying topicality in the age of social media when all of us are, in fact, being watched — and when, far from being tormented, most of us happily volunteer information about ourselves to be browsed by friends and strangers alike in the construction of an online personal brand.

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Le « délire Truman » (aussi appelé « syndrome Truman ») est un type de délire schizophrène dans lequel un patient se croit la vedette d’une téléréalité, ou se pense autrement filmé, observé, et commenté par un grand nombre de spectateurs. Bien que ce scénario cauchemardesque soit une source de tourments pour certains patients, il apporte en même temps de la joie à d’autres, qui se ravissent de l’attention et qui l’éprouvent comme une source de sens. Ce scénario, qui ne fût autrefois que le sujet de films de science-fiction et de délires paranoïaques, acquiert une actualité troublante dans l’ère des médias sociaux, où nous sommes tous observés — et où, loin d’être tourmentés, nous fournissons volontiers des renseignements sur nous-mêmes à être parcourues par des amis comme par des étrangers afin de nous construire une marque personnelle en ligne.

Philippe-Antoine Hoyeck is a graduate student at the University of Ottawa. His research has nothing to do with either the internet or social media, but he is prone to having fits of existential angst when he thinks about them.



University of Ottawa
 Desmarais Hall (55 Laurier East)


Room 8161

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